Livsstil og forbrug

Lidl og Too Good To Go runder milepæl: Redder 500.000 lykkeposer med overskudsvarer

I november 2019 indgik Lidl som den første discountkæde et landsdækkende samarbejde med madspildsappen Too Good To Go. Sammen med Too Good To Go har Lidl fokus på at reducere madspild og at gøre det enkelt for vores kunder at gøre det samme.

I april 2019 indgik Lidl som den første discountkæde et samarbejde med madspildsaktøren Too Good To Go, hvor målet var at redde overskudsmad, der var blevet sorteret fra, men samtidig for god til at kassere. Det er gået lige efter planen, for allerede nu, knap to et halvt år senere, runder initiativet en stor milepæl med 500.000 solgte lykkeposer.

Vidste du, at den samlede mængde madspild i Danmark løber op i ca. 814.000 ton årligt *, og at detailhandlen står for 23 % af den samlede mængde madspild? ** 

Nej, vel? Det er også nogle helt vanvittige mængder, og netop derfor intensiverede Lidl sin kamp mod madspild for to og et helt år siden med et tæt samarbejde med madspildsaktøren Too Good To Go. 

Lidl var den første discountkæde i Danmark til at indlede et samarbejde med Too Good To Go, og det var som et led i dagligvarekædens ambitiøse målsætning om at reducere sit madspild med 50 % inden 2030. Siden det gode samarbejde tog fart i 2019, har Lidl samlet frasorterede dagligvarer, der er for gode til at blive kasseret, i såkaldte lykkeposer, der sælges gennem Too Good To Go-appen og afhentes i en af Lidls 138 butikker. Og for kort tid siden blev lykkepose nr. 500.000 langet over disken. 

Aldrig har madspild været mere aktuelt 

Madspild er et globalt problem, som man i Lidl ønsker at gøre noget ved. Udover sit samarbejde med Too Good To Go uddeler dagligvarekæden overskudsmad sammen med Blå Kors, ligesom udvalgte varer nedsættes med 30 %, når de nærmer sig sidste salgsdato.  

Men den største milepæl i forbindelse med bekæmpelse af madspild er netop rundet, for lykkepose-initiativet i samarbejde med Too Good To Go har i den grad vist sig populært. Siden 2019 er der blevet solgt hele 500.000 lykkeposer, og dermed er der havnet mange gode måltider med overskudmad på danske middagsborde.  

”Det har aldrig været mere aktuelt at mindske madspild og sikre, at så mange råvarer som muligt bliver til mad i stedet for at blive kasseret. Hver dag lægger flere hundrede Lidl-medarbejdere stor energi og ihærdighed i at pakke lykkeposer. Dem kan vi takke for, at der nu er reddet 500.000 poser med tilsammen flere ton råvarer fra at gå til spilde. Men vi kan også takke kunderne for, at de har set det gode i lykkeposer og gerne vil gøre noget godt for planeten ved at være med til at bekæmpe madspild,” siger salgsdirektør og vice adm. direktør i Lidl,Zita Szlavikovics. 

Også hos Too Good To Go, der ihærdigt arbejder på at mindske madspild i dagligvarebutikker, caféer og restauranter, vækker milepælen stor begejstring. 

”Lidl har virkelig imponeret os med deres dedikerede og ambitiøse indsats mod madspild. De var de første til at lancere landsdækkende samarbejde med os, og i dag har de nået en fantastisk flot milepæl med 500.000 reddede lykkeposer. Milepælen er resultatet af et stærkt og frugtbart samarbejde, som der fortsat er masser af potentiale i. Det ser jeg frem til at indfri, så vi i fællesskab kan komme madspildet til livs,” siger landechef for Too Good To Go, Heidi Boye. 

Kommentarer