Samfund

Høj brugertilfredshed med samtaler i Jobcentret

Jobcentrets brugere giver i en undersøgelse udtryk for stor tilfredshed med samtalerne med deres beskæftigelsesrådgiver. Foto: Esbjerg Kommune.

Mere end 500 brugere har deltaget i en undersøgelse af, hvordan de oplever kvaliteten af de samtaler, som de deltager i hos Jobcenter Esbjerg, og resultatet viser en gennemsnitlig tilfredshed på over 97 procent.

Jobcenter Esbjerg er til for borgerne og arbejder derfor løbende med, hvordan de bedst kan hjælpe de borgere, som kommer til samtaler på centret. En undersøgelse i efteråret 2021 blandt 511 forsikrede ledige, jobparate kontanthjælpsmodtagere, sygedagpengemodtagere, borgere på ledighedsydelse og borgere i jobafklaringsforløb, viser, at godt 97 procent overordnet oplever at være tilfredse med samtalerne med deres beskæftigelsesrådgiver.

– Mødet mellem borger og beskæftigelsesrådgiver er et af de væsentligste redskaber i vores indsats for at hjælpe borgeren ind på eller tilbage på arbejdsmarkedet. Det er vigtigt, at borgerne føler sig hørt i samtalerne og oplever at blive hjulpet godt videre i deres forløb. Derfor glæder jeg mig meget over den høje brugertilfredshed, som undersøgelsen viser, siger formand for Social & Arbejdsmarkedsudvalget i Esbjerg Kommune, Jakob Lykke.

Bliver inddraget og lyttet til

Undersøgelsen viser, at:

  • 97 % var enige eller meget enige i, at det var tydeligt for dem, hvad formålet med samtalen var.
  • 94 % var enige eller meget enige i, at de havde forberedt sig til samtalen.
  • 98 % var enige eller meget enige i, at deres rådgiver havde forberedt sig.
  • 98 % var enige eller meget enige i, at de havde en god oplevelse af at blive inddraget og lyttet til.
  • 97 % var enige eller meget enige i, at de sammen med deres rådgiver har lavet en tydelig plan for det videre forløb.
  • 97 % var enige eller meget enige i, at omfanget af informationer på mødet var tilpas.
  • 99 % var enige eller meget enige i, at der var en god stemning under samtalen.

– Vi vil bruge undersøgelsens resultater til fortsat at arbejde videre med at udvikle kvaliteten af vores jobsamtaler. Det flotte resultat af brugerundersøgelsen er samtidig en anerkendelse af den indsats, som Jobcentrets medarbejdere hver dag leverer, siger jobcenterchef, Esbjerg Kommune, Pia Damtoft.

Kommentarer