Esbjerg

Et stærkt skole-virksomhedssamarbejde er i hus

Peter Bertelsen, projektleder hos Naturvidenskabernes Hus sidder med, da Ulla Visbech, områdechef for Kultur og Skole i Esbjerg Kommune, underskriver aftalen.

Naturvidenskabernes Hus har indgået en samarbejdsaftale med Esbjerg Kommune, som skal bidrage til et endnu stærkere skole-virksomhedssamarbejde. Det er godt nyt for både kommunens elever, lærere og virksomheder. Flere kommuner er på vej, og flere kommuner er velkomne.

Med samarbejdsaftalen bliver Esbjerg kommune en del af projekt SamSTEM, der bringer skoleelever og virksomheder tættere sammen gennem bl.a. virksomhedsbesøg og praksisorienteret undervisning. Der er særlig fokus på naturvidenskab og teknologi, og Naturvidenskabernes Hus har fået en bevilling fra Novo Nordisk Fonden på godt 4,4 mio. kr. til projektet. Samarbejdsaftalen, der nu er blevet underskrevet af Ulla Visbech, områdechef for Kultur og Skole i Esbjerg Kommune og Maiken Lykke Lolck, Direktør i Naturvidenskabernes Hus, er dermed et vigtigt led i udbredelsen af SamSTEM til flere kommuner og folkeskoleelever.

– Vi bygger bro mellem skoler og virksomheder, fordi vi gerne vil åbne flere unges øjne for mulighederne med en uddannelse inden for IT, teknologi, naturvidenskab og håndværk til gavn for erhvervslivet, samfundet og en bæredygtig fremtid. Det gør vi blandt andet ved at udvikle spændende og praksisnært undervisningsmateriale og forløb, der trækker tråde ud i virkeligheden. Vi vil gerne samarbejde med lærerne om at inspirere elever til fx at bruge nye digitale teknologier og give dem lyst til at eksperimentere sig frem til nye løsninger på reelle udfordringer, så vi er rigtig glade for samarbejdet med Esbjerg Kommune, fortæller direktør for Naturvidenskabernes Hus, Maiken Lykke Lolck.

Frihedsforsøget skaber gode betingelser

Hos Esbjerg Kommune er de også glade for samarbejdet, som ligger godt i tråd med det treårige frihedsforsøg, som kommunen er med i, der giver lærerne mere beslutningskompetence i hverdagen til at indrette skoledagen efter deres elever. Det bliver med andre ord lettere for dem at planlægge endnu mere skolevirksomhedssamarbejde, der kan bringe eleverne tæt på virksomhederne, så de kan stifte bekendtskab med nogle af de mange muligheder indenfor uddannelse og karrierevalg, de har.

– I Esbjerg kommune har vi i mange år haft fokus på Science i undervisningen, og i de senere år er dette blevet udvidet med et fokus på skole-virksomhedsarbejdet. Derfor er jeg rigtig glad for dette samarbejde, hvor vi bl.a. kan få udviklet nye undervisningstilbud, der kan være et godt tilbud til skolernes undervisning på dette felt, siger Ulla Visbech, områdechef for Kultur og Skole i Esbjerg Kommune.

Sådan får eleverne øjnene op for flere uddannelsesmuligheder

Naturvidenskabernes Hus ønsker netop at udvikle lokale undervisningsforløb, som kan bruges af skolerne og i samarbejde med virksomheder. Workshops for blandt andet lærere, adgang til færdigt undervisningsmateriale, deltagelse i erfaringsnetværk med andre kommuner med mere bliver også en vigtig del af projektet.

– Vi kan være med til at brede viften af muligheder ud for de unge og samtidig inspirere dem til at se nye retninger, siger Peter Bertelsen, projektleder hos Naturvidenskabernes Hus, og tilføjer, at det for virksomhederne også er potentiale for at rekruttere bl.a. faglært arbejdskraft i fremtiden.

Mod mindre sort og mere grønt

Esbjerg Kommune er en vigtig stærk spiller på området, og også en kommune, der i høj grad efterspørger STEM- kompetencer fra såvel de videregående uddannelser som fra erhvervsuddannelserne. STEM er betegnelsen for natur- og ingeniørvidenskab, teknologi og matematik.

Vi har store virksomheder, og efterspørgslen på arbejdskraft bliver bare større. Vi vil rigtig gerne vise de unge, at der her både er gode karrieremuligheder og jobsikkerhed, men faktisk også mulighed for at gøre en forskel i forhold til at arbejde for en mere bæredygtig fremtid, udtaler Julie Skals, erhvervsplaymaker i Esbjerg Kommune og en af kræfterne bag samarbejdet.

Kommentarer